29/10/2020

examentraining

Mooi studerend meisjeExamentraining doen: waarom op school oefenen met examenopgaven niet genoeg is.

Zit je zoon of dochter in de examenklas en ben je onzeker of ze het straks gaan halen? Dan is het nu de hoogste tijd om in actie te komen. Om te slagen voor je examen heb je kennis, inzicht en vaardigheden nodig. Die vaardigheden zijn er niet spontaan. Met examentraining vergroot je de kans dat jouw kind straks slaagt.

Op school oefenen met examenopgaven is niet voldoende.

Op school wordt er de laatste maanden voor het examen veel geoefend met het maken van examenopgaven. Maar dat is niet altijd voldoende, zeker als je zoon of dochter er niet zo goed voorstaat.

Als jouw kind niet weet hoe hij examenopgaven aan moet pakken, is de kans groot dat hij dit ook niet bij het oefenen op school oppikt. Op school wordt het oefenen van de examenopgaven vaak gebruikt om alle kennis van het vak weer op te halen. Wanneer je zoon of dochter niet gewend is met grote hoeveelheden stof om te gaan, raakt hij of zij snel in de war hierdoor. Verder richt de bespreking  in de klas zich vaak op een specifieke opgave, op de concrete inhoud.

De vaardigheden die je nodig hebt om een examenopgave te begrijpen en goed te kunnen maken, komen minder duidelijk aan bod. Daardoor worden ze niet door alle leerlingen goed opgepikt. Om te slagen voor je examen heb je kennis, inzicht en vaardigheden nodig. Die vaardigheden zijn er niet spontaan.

De logica van examenopgaven

Examenopgaven hebben hun eigen logica. Wat leerlingen nodig hebben, is dat ze die logica ontdekken. De examenkandidaten moeten goed de vraag lezen (begrijpend lezen).  Ze moeten leren om goed de gegevens uit de opgaven te kunnen halen. Ze moeten weten met welk onderwerp ze te maken hebben en welke formules of gegevens ze moeten gebruiken om de opgave op te lossen. Ook steekt de formulering van de antwoorden erg nauw. Veel leerlingen zijn van zichzelf niet nauwkeurig genoeg in hun formulering van de antwoorden. Door bij examentraining de opgaven te analyseren leren leerlingen ontdekken hoe examenopgaven werken en wat ze moeten doen. Bovendien krijgen ze tips over hoe ze de punten daadwerkelijk binnen kunnen halen.

Vaardigheden voor het maken van examens heb je niet spontaan

Hoewel het examen een afsluiting van een schoolopleiding is, blijkt toch keer op keer dat voor veel leerlingen examenvragen toch moeilijker zijn dan de gewone opgaven die ze door de jaren heen gewend waren. Wanneer leerlingen in de voorgaande jaren niet geleerd hebben om actief bezig te zijn met de geleerde stof en met de opgaven, wordt het soms spannend voor de examens.Waar je als ouders kan denken ‘dat is toch logisch’, hoeft dat voor je zoon of dochter helemaal niet zo duidelijk te zijn. Begrijpend lezen, analyseren, vergelijken, logisch nadenken: allemaal vaardigheden die actief getraind moeten worden om ze op het juiste moment in te kunnen zetten. Juist de zwakkere leerlingen pakken dit soort vaardigheden niet spontaan op. Door zich bewust te worden van de (denk)stappen die je moet zetten, leert je zoon of dochter hoe hij examenopgaven aan moet pakken en welke stappen hij of zij moet doen.

 Examentraining

Als je zoon of dochter de stof niet goed beheerst en ook moeite heeft met het verwoorden van antwoorden, is het nu de hoogste tijd om er wat aan te doen.

Bij examentraining gaan we aan de slag met examenopgaven van vakken naar keuze. Daarbij ligt de nadruk op de vaardigheden van het lezen van de vraag, het komen tot een oplossing en het goed verwoorden van het antwoord.

Wil je meer weten, kijk dan voor meer informatie bij examenvoorbereiding of neem contact op via het contactformulier.