29/10/2020

Hoe help je jouw kind bij het maken van een huiswerkplanning?

huiswerkplanning

planning geeft overzicht

Het belang van een goede huiswerkplanning

Een goede planning is belangrijk. Dat geldt zowel als je kind nu op de lagere school zit in groep 8 en langzamerhand meer huiswerk krijgt als dat je zoon of dochter in VWO 6 een toetsweek of tentamenweek moet voorbereiden. Het beste is om er zo vroeg mogelijk mee te beginnen. Plannen is namelijk iets dat je moet leren.

Een goede huiswerkplanning helpt jouw kind om te weten wat het moet doen en hoe het dat gaat aanpakken.

Hoe maak je zo’n planning?

Hoe help je jouw kind hiermee zodat hij of zij het gemakkelijker heeft, meer kan focussen op de inhoud en het daardoor beter doet op school?

Plannen gaat niet vanzelf. En als je het nooit hebt geleerd weet je vaak niet hoe je dat moet aanpakken. Het is dan ook niet realistisch te verwachten dat leerlingen – van welke leeftijd dan ook -wel zomaar uit zichzelf gaan plannen en dat ze dat gelijk de eerste keer kunnen.

Het goede nieuws is dat je kunt oefenen met plannen en dat je het je kind kunt leren.

Download hier een eenvoudig basisformulier dat je kan helpen de dingen op een rij te zetten: voorbeeld to do list en planning

Om je samen op weg te helpen geef ik hier een eenvoudig stappenplan om een planning te maken. Eerst in het kort, daarna met uitleg bij elke stap.

Stappenplan voor een planning:

  1. Wat: Breng zo precies mogelijk in kaart wat er moet gebeuren.
  2. Wanneer: Breng in kaart welke tijd beschikbaar: hoeveel en wanneer.
  3. Kies: Maak keuzes, stel je prioriteiten vast.
  4. Wat wanneer: Deel de verschillende taken of onderdelen in op een bepaalde tijd.
  5. Controleer: Controleer of je planning duidelijk en realistisch is:
  6. Doen: Gebruik je planning en houd je eraan. Neem af en toe een moment om te kijken of je nog op schema ligt, of dat je toch misschien nog dingen moet aanpassen.

 

  1. Wat: Breng zo precies mogelijk in kaart wat er moet gebeuren.
    • Schrijf per vak op wat er moet gebeuren.
    • Maak een soort boodschappenbriefje waar alle onderdelen opstaan, zodat je onderdelen gemakkelijk kan verdelen en zodat je daarop af kan strepen en je precies kan zien hoever je bent
    • Voorbeeld: Engels toets unit 6
      • Leren woordjes 6A B C E en F (dus niet alleen “unit 6” of “woordjes”)
      • Zinnetjes / Stones: E, H
      • Grammatica blz 54, 67 en 68
    • schat in hoeveel tijd het je kost om een bepaald onderdeel te maken of te leren
  2. Breng in kaart welke tijd beschikbaar is: hoeveel en wanneer.
    • Hoe laat ben ik vrij? Heb ik nog andere activiteiten (sport, muziek, bijbaantje, …)
    • Voorbeeld:
      • Maandag 00-17.00u     19.00-20.00u
      • Dinsdag 30-16.30u
      • Woensdag 30-18.00u     19.00-20.30u
      • Donderdag 30-17.00u
      • Vrijdag 00-17.00u
  1. Kies: Maak keuzes, stel je prioriteiten vast.
    • Als je veel moet doen in weinig tijd, moet je flink doorwerken
    • Als je niet genoeg tijd hebt, moet je kiezen: wat doe ik in ieder geval, wat kijk ik alleen even over?
  2. Wat wanneer: Deel de verschillende taken of onderdelen in op een bepaalde tijd.
    • Besluit welk vak of welk onderdeel je wanneer gaat doen. Schrijf dat precies op
      • Voorbeeld: maandag 15.00-17.00
        1. Engels: l w A+B, gramm 54;
        2. Natuurkunde 5.1 en 5.2
  1. Controleer: Controleer of je planning duidelijk en realistisch is:
    • Duidelijk: weet je wat je wanneer precies moet doen?
    • Realistisch: staat er niet teveel op een bepaald vak? Lukt dit of is het eigenlijk niet mogelijk? Als het eigenlijk niet kan, pas je planning aan. Misschien moet je keuzes maken van wat wel of niet. Hoe beter je inschat hoeveel tijd iets je kost, hoe makkelijker het wordt om je planning straks ook echt uit te voeren.
  2. Doen: Nu heb je een planning en komt misschien nog wel het moeilijkste stuk: je moet je er ook aan houden. Hou je planning bij de hand en kijk regelmatig of je nog op schema zit of dat je wat moet aanpassen.

Plannen moet je samen oefenen. Hoe vaker je het doet, hoe beter het zal lukken en hoe meer het je helpt.

Je eigen kinderen helpen met plannen kan moeilijk zijn. Omdat plannen lastig is, staan de meeste kinderen niet te springen om het maken van een planning. Bovendien willen tieners nu eenmaal minder aannemen van hun ouders.

Lukt het niet om consequent met je kind te plannen en wil je hier hulp bij? Neem contact op via het contactformulier.

Wanneer plannen soms extra lastig is.

Natuurlijk is zo’n stappenplan niet voor iedereen genoeg. Naast de oefening die het kost, kunnen er factoren zijn in de aanleg van jouw kind, die plannen extra lastig maken. In mijn begeleiding kom ik regelmatig kinderen tegen die bijvoorbeeld vanwege hun ASS moeite hebben met plannen. Dan ben je er niet met het geven van een papier met een stappenplan.

Voor leerlingen met ASS is plannen lastig omdat ze rekening moeten houden met veel aspecten tegelijk en ze moeite hebben met het houden van het overzicht. Ze lopen aan tegen allerlei onzekere factoren en er moeten veel keuzes worden gemaakt, waardoor ze kunnen vastlopen. Het is dus logisch dat het hen moeite kost om te plannen. Ook geldt vaak dat weten hoe je moet plannen, niet betekent dat je het ook automatisch doet. Deze leerlingen hebben langere tijd een steuntje in de rug nodig om de boel op een rijtje te zetten. In de huiswerkbegeleiding maak ik standaard samen met de leerlingen een planning. Stapje voor stapje slijten we er een goede gewoonte in om op een rijtje te zetten wat er moet gebeuren en hoe je dat gaat doen.

Wil je meer weten? Neem contact op via het contactformulier.