21/09/2020

In de media

Hulp voor leerlingen bij leren en overzicht houden

Hulp voor leerlingen bij leren en overzicht houden

 Krantenartikel 16 februari 2016 in De Brug, 28 februari online

 

Hoe pak je huiswerk handig aan? En hoe kun je je schoolwerk goed doen als je moeite hebt met leren? Voor ouders valt het niet altijd mee hun kinderen daarbij te helpen.
Centrum voor Leren en Ontwikkeling Kampen helpt leerlingen en hun ouders om eruit te laten komen wat er in zit.

Weet je kind niet hoe hij opdrachten moet aanpakken? Vindt je dochter het lastig om overzicht te krijgen van haar huiswerk? Is het bureau van je kind een chaos? Ziet jouw zoon of dochter met ADHD alles? Sommige leerlingen hebben een steuntje in de rug nodig voor kortere of langere tijd. Geertje Groenveld, van Centrum voor Leren en Ontwikkeling Kampen, helpt leerlingen om op een goede manier na te te leren en te organiseren.

‘Slechte cijfers bijvoorbeeld, kunnen erg ontmoedigen. Maar als je bepaalde vaardigheden van denken en leren ontwikkelt, zoals nauwkeurig lezen en goed verwoorden, kan het ineens beter gaan. Leerlingen zijn dan vaak verrast: “Hé, ik kan het toch wel!” Dat geeft nieuw zelfvertrouwen en motivatie.’
Leren plannen
Door samen een goede planning te maken en te leren hoe je het werk kan aanpakken, krijgt de leerling overzicht en rust en kan hij efficiënter aan de slag. ‘Kleine dingen kunnen helpen om structuur aan te brengen, zoals lijstjes maken, een agenda bijhouden en het werk in stukjes opdelen. Vaak enken leerlingen: dat kost alleen maar tijd. Maar als ze het leren doen, krijgen ze overzicht en worden ze rustiger van binnen.’ Dat helpt ook bij andere dagelijkse activiteiten.
Leren denken door te voelen
Voor sommige leerlingen die moeite hebben om met veel prikkels om te gaan, kan het helpen om te leren denken op de tast. Ze werken met werkbladen met daarop verschillende vakjes en voorwerpen die je kunt voelen. Bij het voelen, denken ze na: hoeveel vakken zijn er? Waar ga ik beginnen met deze opdracht en hoe ga ik dit aanpakken? Zo ontstaat er bij de leerling zelf die behoefte aan structuur. Die behoefte blijft, ook als hij daarna weer gewoon op school zit of thuis is. De leerling verandert zelf en kan in allerlei situaties beter omgaan met prikkels en structuur aanbrengen in spullen en in activiteiten.
‘Leren denken op de tast’ is individueel, één uur per week. Dit kan ook gecombineerd worden met huiswerkbegeleiding of bijles. De huiswerkbegeleiding op drie middagen in de week biedt een totaalpakket. Het is ook mogelijk losse uren voor bijles of begeleiding af te spreken.
T: 06-422.533.02
E: contact@cvlokampen.nl
W: www.cvlokampen.nl

Krantenartikel 18 november 2014 in De Brug

hulp bij planning en leren

hulp bij planning en leren

Hulp bij planning en leren

Hoe pak je huiswerk handig aan? Voor ouders valt het niet altijd mee hun kinderen daarbij te helpen. Centrum Voor Leren en Ontwikkeling Kampen helpt leerlingen en hun ouders om eruit te laten komen wat er in zit. Overzicht krijgen en huiswerk plannen gaat niet vanzelf. Sommige leerlingen hebben hierbij voor kortere of langere tijd een steuntje in de rug nodig. Door samen een goede planning te maken krijgt de leerling overzicht en rust en kan hij efficiënter aan de slag.

Geertje Groenveld heeft ook ervaring bij het begeleiden van leerlingen met een diagnose uit het autistisch spectrum, waarbij aandacht voor planning en structuur extra belangrijk is. Leren is meer dan het uit je hoofd leren van bijvoorbeeld een hoofdstuk aardrijkskunde. Daarom is er bij de begeleiding veel aandacht voor de bouwstenen van het denken.

Ontdek de bouwstenen van het denken. Deze bouwstenen zijn de verschillende denkprocessen en stappen die nodig zijn om het werk goed te kunnen doen. Bijvoorbeeld waarnemen: als je de vraagt niet goed leest, hoe kun je die dan goed beantwoorden? Andere bouwstenen zijn vergelijken en systematisch zoeken. Het oefenen gebeurt aan de hand van schoolwerk of met het Feuersteinprogramma. Leerlingen krijgen hierdoor inzicht in hun denkprocessen en leren zo efficiënter te werken en beter te communiceren. Zo is de begeleiding een goede investering voor nu én later.

De huiswerkbegeleiding op drie middagen in de week biedt een totaalpakket. Het is ook mogelijk losse uren af te spreken.

T: 06-422.533.02
E: contact@cvlokampen.nl
W: www.cvlokampen.nl

Bron: Brugmedia.nl

Krantentartikel online.